9 april 2008

Jag kan flyga - Jag är inte rädd

På söndag åker jag på tjänsteresa till London. Jag är inte speciellt förtjust i att flyga, och den senaste veckan har jag varit väldigt nervös. Jag har försökt att läsa på så mycket som möjligt om flygplan och flygrädsla, så jag hoppas att jag inte känner skräck där uppe i planet. På flyggtrygg.nu finns det en massa frågor och svar för flygrädda. Jag vet bland annat att om alla 2-4 motorer mot all sannolikhet skulle stanna, kan planet glidflyga en sträcka 20 gånger höjden. Ett flyglan flyger på 10 000 m höjd, alltså kan planet glida i 20 mil om det skulle hända något, och på den sträckan hinner man gott och väl landa.

Jag vet även att tryckkabinen i planet gör så att det går att andas på så hög höjd, och om kabinen skulle paja så finns det luftmasker i taket. Om maskerna inte skulle gå att fälla ner, så hinner planet glida ner på lägre höjd (där det går att andas) innan syret tar slut. Jag vet även att om man statistisk sett ska dö i ett flyghaveri så måste man flyga varje dag i 29 000 år för att det med sannolikhet ska inträffa. Flygkaptener idag är oerhört välutbildade, och har tränat att flyga planet både i värsta oväder, mörker och utan motorer. Det ska flera faktorer till om det ska gå fel! Idag har jag handlat resväska, åksjuketabletter och t-banekort att åka på i London. Jag skulle kanske även behöva lugnande, men det är receptbelagt och jag hinner inte till en läkare innan söndag.

Inga kommentarer: