7 maj 2008

Tröttsamt av Katrine Kielos

Jag läste i DN att Katrine Kielos har skrivit en bok om våldtäkt som heter "Våldtäkt och Romantik". Våldtäkt? Herre gud vilket uttjatat och trist ämne! Ett sömnpiller till ämne, om ni frågar mig. Finns det inte tillräckligt många böcker om övergrepp redan? Svar: Jo. Hade hon inte kunnat välja ett lite intressantare och mer aktuellt ämne, hon som annars verkar ha talang för att skriva. En bok om våldtäkt är verkligen det sista jag skulle vilja läsa just nu, jag får nog bara av nyhetsartiklarna om alla våldtäkter som sker. Men det förstås, det är väl standard och mer regel än undantag att alla rabiata vänster-sosse-femisiter skriver och skriker om våldtäkt kors och tvärs. Och ska man debutera som författarfeminist är man väl så illa tvungen att skriva om övergrepp, annars blir man inte respekterad.

4 kommentarer:

THE LOG sa...

Får jag fråga om du läste recensionen? Intressant att du tycker att våldtäkt är uttjatat.
Är det här en ironisk blogg?

Gunilla L sa...

Madicken: Hm, vill diskutera det här med dig nästa gång vi ses.. Kram på dig!

Anonym sa...

Hmmm HerreGuD är det första jag tänker när man läser din kommentar om "våldtäktsboken". Visst många skriver om det, men det finns ju en annledning till det. Det är ett ämne som berör, hellre skriva om något som vidrör folk än vardagligt skit, för det är något jag fått nog av. Folk som skriver för att skriva utan att igentligen ha en annledning till det. Jag vet inte, vissa kanske uppskattar att läsa om rosa karameller istället för något som kliver en människa mitt i tu, att våldta är som att döda fast lämna sitt offer som levandedöd.

Skulle vilja säga,- think before you speak baby;) Att säga att våldtäkts böcker är ute, pasé är som att klampa på mer än bara feminsters tår. Du klampar på offrens tår också, de som kanske måste skriva av sig sin berättelse för att överleva. Säger inte att det är så i detta fall, men i ett annat kanske.

Håll dig du till dina rosa karameller men trampa inte folk på tårna på det där sättet. Inte när det är ett så kännsligt ämne iaf.

Fredrik sa...

Hjälp