24 februari 2008

Ungdomarnas kamp på Bloggtoppen

Jag har inte missat den senaste tidens artiklar om den svenska bloggeliten som just nu består av en handfull tonåringar som skriver lättsamma bloggar om sina liv. Bloggarna är så långt bort ifrån Carl Bildts blogg man kan komma, både i innehåll och antal läsare. Jag har granskat de fyra brudarna som kämpar om att skriva Sveriges största fjortis-blogg.

Kenza - Jag hade aldrig någonsin läst denna blogg innan den blev uppmärksammad i Metro. Visst är hon vacker, den minderåriga modellen Kenza med persikohy och kalvben, men bloggen är faktiskt jävligt menlös. Helt boring om jag får säga det själv. Det är bilder på Kenza, gulliga hundar, skönhetsprodukter och smycken, blandat med meningslös dagbok. Jag skulle vilja ta tag i bruden och skaka om henne lite så hon tuffar till sig! Snälla flickor kommer till himmlen, andra kommer hur långt som helst! Och tyvärr kommer Kenza inte att komma längre än att vara modebloggare på någon livsstilssajt. Det som krävs och saknas är högre ambitioner.



Blondinbella - Det här tjejen är det lite mer action i! Det gillar jag! Målmedveten, tuff och med ett djävulskt självförtroende, det tror jag är en förebild som svenska tonåringar behöver. Med ambitioner och målmedvetenhet kan man gå långt, och det kommer hon att göra om viljan av stål håller i sig. Risken är dock att hon snubblar på sin egen förträfflighet genom allt för mycket skryt och självdyrkan, för då får man tyvärr många männikor emot sig som gör vad som helst för att plocka ner en på jorden. Se t ex hur det gick för Ebba von Sydow; hatad, degraderad och portad från Stureplan. Men om Blondinbella bara håller en lagom nivå på fenomenet att framhäva sig själv, och blandar girlpowern med ödmjukhet, då kommer det gå bra.


Englas Showrrom - Till skillnad från Blondinbella så gör denna flicka allt för att framhäva sig själv som en menlös och gullig slagpåse som vill tro gott om allt och alla, och som avslutar sina blogginlägg med "Puss & Kram!". En präktig blogg, som dessutom är ytlig och lättsam, skriven av en tjej som man tror är 12 år gammal om man inte vet att hon faktiskt är över 20! Det är klart att folk stör sig. Denna tjej borde stängas in i 100 dagar med 50 krigslystna och karriärhungriga feminister, och sen kasnke Engla har fått något som liknar en ryggrad! Bloggen är dock mer välstrukturerad och välplanerad än Kenzas och Stina Lees, det är positivt. Men lite av Blondinbellas power, det hade inte skadat alls.


Stina Lee - Skriver något intressantare inlägg än Kenza, men har långt ifrån samma power som Blondinbella. Att hon inte framhäver sig lika mesigt som Engla är en klar fördel, men det som saknas för att denna blogg skall skall vara outstanding är att bloggen vare sig är speciellt välplanerad eller har en stilig mix av inläggens innehåll, och om inläggen har bild eller inte. Ofta är det flera, stora, likadana bilder på rad, eller långa dagboksliknande texter som hade kunnat halverats och ändå fått fram samma budskap. I övrigt lika meningslöst innehåll som Kenzas blogg, men det är väl det som går hem hos befolkningen, verkar det som.

10 kommentarer:

Anonym sa...

hehe, ja bra skrivet. håller väl kanaske inte riktigt med men jag ser vart du får det ifrån! nåja, ha en förträfflig dag!

Anonym sa...

http://www.i-am-bored.com/bored_link.cfm?link_id=27653

Anonym sa...

Du verkar fastna för Blondinbella. Jag måste säga att det är den mest självupptagna människan jag stött på. Hon tror att hon har en liten tron som hon sitter på och dyrkas av hela svenska folket. självklart ska man ha självförtoende men hennes är bara för mycket. Hon tror att hon "hjälper" så OTROLIGT mycket människor i sverige fast hon egentligen inte hjälp en enda. Hon tror att hon är bäst av dom bästa fast hon ligger bland de sämsta. Dessutom så skryter hon om sina framgångar vilket också gör att man rynkar på näsan. Kanske blev lite väl mycket diss från mitt håll nu men jag tål verkligen inte den människan. som tur är så är smaken som baken - delad!

Anonym sa...

hissade dig i bloggen

Anonym sa...

Du ska veta att du kan bli anmäld för: bildstöld. Jag bryr mig inte om vad du har skrivit om Kenza mf, men om du har missat det så är det förbjudet att sno bilder då fotografen äger upphovsrätten, vilket betyder: Man frågar innan man tar en bild.

Anonym sa...

bra skrivet. jag gillar nog Stina-Lee mest av dem alla. Hon är mest jordnära på något vis.

Anonym sa...

Fasen vad jag håller med dig! Blondinbella är den ende av dem jag faktiskt gillar att läsa då och då, trots att våra politiska åsikter i princip är tvärt emot varan, men hon är lite av de där jag beundrar hos folk, stark och vågad :) Det gulligullas inte i överflöd :)

Anonym sa...

jadu mycket trams skrivs det. Och hälften vore nog. Blondinbella är det mest fart på men hon skrev ett mycket korkat inlägg om träning och ideal häromdan.Så där sjönk hon me.

Anonym sa...

sjukt bra skrivet, sjukt bra blogg!

issa sa...

Äntligen någon som håller med mej om Kenza. Henns blogg blir tråkigare och tråkigare för varje dag. Det enda hon skriver om är hur hon partar och hur hon jobbar. Oerhört ointressant för oss läsare.
Dock håller jag inte alls med dej om dom andra. Av dessa 4 är Kenza nog ändå den bästa, resten är totalt värdelös skit enligt mej. Men alla får ju tycka olika som tur är.
Du verkar väldigt kritisk när det gäller bloggar, det mesta verkar vara meningslöst enligt dej. Bäst du inte kollar in i min blogg för då kommer du kunna skriva en otroligt lång kommentar om hur meningslös min blogg är ;P